Op afspraak naar het stadhuis

HOORN – In de periode van 12 tot 30 augustus krijgen inwoners van Hoorn een brief over de nieuwe werkwijze van de gemeente. Met de boodschap ‘Waarom wachten? Maak vanaf 1 september een afspraak voordat u naar het stadhuis komt’ heeft de gemeente de afgelopen tijd via verschillende kanalen gecommuniceerd. Omdat het belangrijk is dat iedereen van de wijziging afweet en het vervelend is als mensen er pas op het stadhuis achter komen, krijgt iedereen huis-aan-huis een brief.

Vanaf 1 september is het voor de meeste producten en diensten noodzakelijk om eerst een afspraak te maken, via internet of telefonisch. Wethouder Peter Westenberg: ‘Het werken met afspraken doen we om onze klanten goed en meteen te kunnen helpen. Je hoeft niet meer lang te wachten, maar bent meteen aan de beurt. De juiste medewerker staat klaar en hij of zij kan voldoende tijd voor je nemen. Doordat we op deze manier werken weten we ook wanneer het druk is en wanneer rustig. Hierdoor kunnen we besparen op de personeelskosten. Dat is een extra en zeker niet onbelangrijk voordeel.’

Altijd welkom; Bij de informatie- en servicebalie is een afspraak niet nodig. Daar kunnen klanten hun reisdocument of rijbewijs ophalen dat voor ze klaarligt, algemene informatie krijgen of een afspraak maken. Voor mensen die naar het stadhuis komen en vergeten zijn een afspraak te maken, kijkt de medewerker van de informatie- en servicebalie of er ruimte is om meteen te helpen. Als dat niet kan, dan maakt hij of zij een afspraak voor een ander tijdstip.

Afspraak maken; Een afspraak maken kan via www.hoorn.nl/afspraak. De klant kiest zelf een tijdstip uit van maandag tot en met vrijdag tussen 8.00 en 17.00 uur. Op maandag en donderdag kan de klant tot 20.00 uur terecht. Telefonisch een afspraak maken kan ook door te bellen naar het algemene nummer van de gemeente: 0229 252200.

Regel het online; Steeds meer zaken zijn online te regelen via www.hoorn.nl/eloket. Voor die producten en diensten is het niet nodig om naar het stadhuis te gaan. Sommige producten worden zelfs na betaling met Ideal of creditcard thuis gestuurd, zoals een uittreksel uit de gemeentelijke basisadministratie (GBA). De gemeente is constant bezig de dienstverlening te verbeteren. Daarmee breidt ook het online aanbod verder uit.

Updated: 13 augustus 2013 — 09:28